Tuesday 22 March 2011

MOHD RIZNAN RIBUT (D20072031012)

Design 1



Design 2



Design 3





Ketiga-tiga design berkonsepkan haiwan kesayangan dan landskap. Tempat asal design ini adalah di proton city. ia juga dapat menarik minat pengunjung sama ada penduduk setempat mahupun pelancong. Pada design pertama terdapat sebuah rumah haiwan yang terletak diatas air yang mana dapat menimbulkan suasana yang tenang dan dingin.  Rumah tersebut berfungsi sebagai tempat perlindungan haiwan kesayangan sama ada keperluan makanan, kesihatan dan keperluan lain. Dalam rumah haiwan tersebut haiwan kesayangan di tempatkan  mengikut jenis, saiz dan habitat. Untuk menampakkan lagi kawasan ini lebih menarik beberapa patung ataupun arca haiwan kesayangan dibina mengikut kesesuaian konsep. Selain itu juga, landskap seperti pokok-pokok, pagar dan siar kaki yang diperbuat daripada simen dapat menyerikan lagi konsep ini.
Pada design kedua, saya meletakkan rumah haiwan, taman permainan haiwan dan pokok-pokok yang di gubah sebagai hiasan. Pada rumah haiwan kesayangan berfungsi sebagai tempat perlindungan haiwan kesayangan sama ada keperluan makanan, kesihatan dan keperluan lain. manakala taman permainan haiwan adalah tempat untuk pengunjung bermain bersama haiwan kesayangan. Design kedua ini lebih menarik berbanding design pertama kerana ruang yang lebih luas dan menarik dapat menimbulkan suasana tenang dan selesa.
Design ketiga pula, merupakan design yang lebih menarik dan terdapat pelbagai kemudahan bagi haiwan kesayangan kerana semua haiwan kesayangan diasingkan mengikut kategori masing-masing. Disamping itu, pengunjung boleh melihat haiwan kesayangan dari satu tempat ke satu tempat secara berasingan. Dengan itu, tidaklah berlakunya kesesakan apabila ramai pengunjung yang datang.
Ketiga-tiga design ini dapat memberi info-info berkaitan haiwan kesayangan dan landskap seperti  jenis haiwan kesayangan, jenis tumbuhan, bagaimana untuk menguruskan haiwan kesayangan mahupun tumbuhan.  Selain itu juga design ini dapat dijadikan pembelajaran bagi menambah ilmu pengetahuan tentang haiwan kesayangan dan landskap. Ketiga-tiga design ini juga dapat menimbulkan mood yang tenang, gembira dan sesuai untuk beristirehat.






7 comments:

Landskap dan Nurseri said...

canteq...tp mane description 4 diz project..klu tmbh ngan info..lg menarik dan mudah difahami kan... :)

Anonymous said...

mana penerangannye?

Anonymous said...

nan design 3 ko tu perkataan kurang jelas...

ishakmts@hotmail.com said...

first design cantik...satu kelainan..suasana kelihatan seperti tidak di Malaysia..good job

Anonymous said...

overall it is nice..but the words at pic num 3 is n0t too clear..mybe the colour of that words u should change it more lightly than the clouds colour.. :)

Anonymous said...

nice.,proton city dah berubah wajah..good job nan!!

Anonymous said...

satu pembaharuan yg menarik..harap design2 sprt ini dapat diteruskan utk masa2 akn datang..syabas!